Alle er gode til noget...

Afsnit 1

Mærk jobbet er transformerende for de unge

Henriette Højer
Stifter & adm. direktør Flexfabrikken

FlexFabrikken er et innovativt bureau, der leverer fleksibel arbejdskraft indenfor alle fagområder.

Ideen til Mærk Jobbet kom fra tidligere direktør for Viborg Håndboldklub der henvendte sig til Henriette med et spørgsmål om FlexFabrikken ikke også vil være gode til at få unge mennesker i arbejde.

Håndboldklubben har et ønske om at de kan bidrage med andet end blot håndbold og visionerne for hvad det kan blive til er store.

De henvender sig efterfølgende til Grundfos Foundation med ønsket om at etablere et samarbejde omkring at få de unge i arbejde.

Samarbejdet mellem jobcenter, FlexFabrikken, VHK og Grundsfos Foundation etableres og metoden udvikles.

Målgruppen til ’Mærk Jobbet’ er unge på kontanthjælp, hvor også enkelte er over 30. Fælles for dem er at de enten er aktivitets- eller jobparate.

Metoden er en fuldent cirkel.  på den måde forstået at du har jobcenteret der leverer de unge der gerne vil i arbejde, du har håndboldklubbens fællesskab og lokaler, herunder håndboldstjernerne og de frivillige, du har håndboldkklubbens sponsorer der består af virksomheder der kan aftage denne arbejdskraft, du har ambassadører og du har FlexFabrikkens undervisere.

Udover at de kommer ud i arbejde, højnes de unges livskvalitet også.

Det fællesskab der eksistere og er stærkt i en håndboldklub, skal transformeres over i de unge, så de slipper for deres begrænsende overbevisninger om at de ikke er gode nok.

Følelsen af at andre har brug for en er alfa og omega for os alle.

Henriette er personligt drevet af uretfærdigheden i at vi lever i et samfund der ikke udnytter de ressourcer vi har i Danmark.

Hun oplever at der er alt for mange der står uden for arbejdsmarkedet og ikke tror på at de kan og hun har med egene øjne set hvor lidt der nogle gange skal til for at hjælpe et andet menneske ud på arbejdsmarkedet og give dem et positivt tilhørsforhold til dette.

Hun har selv børn der er unge og teenagere, hvor hun mærker hvor svært det kan være at føle sig som en del af fællesskabet og ser hvad særligt det sportslige fællesskab kan gøre for følelsen af at passe ind.

Håbet og målet med ’mærk jobbet’ er at metoden bliver en integreret del af måden vi får mennesker tilbage til arbejdsmarkedet.

crossmenu